شرح سوال:

برای بیان این سوال فرضیاتی متصور می باشد، 1- شما دستگاه دولتی هستید و بالطبع تابع قوانین ومقررات در این حوزه می باشید. 2- در زمان برگزاری مناقصه هستید و پاکت های مناقصه گران مفتوح شده است و اما شرح سوال، با توجه به فرضیات فوق، اگر گواهینامه صلاحیت (سازمان برنامه و بودجه) یکی از مناقصه گران حاضر در مناقصه منقضی شده باشد، تکلیف شما به عنوان دستگاه مناقصه‌گزار چیست؟ ابطال پیشنهاد یا ادامه فرآیند؟ بیاید با هم این موضوع رو به صورت تخصصی بررسی کنیم.

پاسخ سوال:

برای این منظور دربند (الف) ماده (22) آیین نامه ارزیابی کیفی بیان شده که "در مناقصات پيمانكاري داخلي، مناقصه گران بايد گواهينامه صلاحيت معتبر داشته باشند." امابیان این موضوع در آیین نامه ارزیابی کیفی باعث ابهام دستگاه های دولتی شده است بدین منظور که معتبر بودن گواهینامه صلاحیت در زمان ارزیابی کیفی ملاک می باشد، اما سوال؟اگر فقط منظور قانون‌گذارارزیابی کیفی بوده، چرابه جای استفاده از واژه مناقصات، از واژه ارزیابی کیفی استفاده نشده است؟ برای این منظور رئیس وقت سازمان امورنظام فنی اجرایی، مشاورین و پیمانکاران در نامه شماره 680448 مورخ 23 بهمن 1398 به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان لرستان بیان داشته "...... رعایت و کنترل آن در موارد ذکر شده (ماده (12) قانون برگزاری مناقصات و بند (3) ماده (8) آیین نامه ارزیابی کیفی) الزامی است. لیکن باتوجه به عدم تاکید مجدد این موضوع در ماده (21) قانون برگزاری مناقصات، اعتبار گواهینامه جزء شرایط انعقاد قرارداد نبوده و موضوع تمدید گواهینامه و پیگیری عاجل آن صرفاً می تواند در حین انعقاد قرارداد، از سوی کارفرما مورد تاکید قرار گیرد." (صرفاً تصویر نامه فوق مشاهده شده، برای بررسی صحت نامه و استفاده از آن، باید از مراجع ذیصلاح توسط استفاده کننده، استعلام اخذ شود.) و اما پاسخ سوال در حالت های مختلف:

در زمان ارزیابی کیفی: در زمان فوق درصورت منقضی بودن گواهینامه صلاحیت، متقاضی از فرآیند ارزیابی کیفی به استناد ماده (22)، بند (3) ماده (8) آیین نامه ارزیابی کیفی و ماده (12) قانون برگزاری مناقصات) حذف می شود.

در زمان مناقصه و بعد از انجام ارزیابی کیفی یا درصورت نداشتن ارزیابی کیفی : سازمان برنامه و بودجه طی بخشنامه شماره 1402/596267 مورخ 1402/11/07 با موضوع دستورالعمل ظرفیت مجاز پیمانکاران برای شرکت در مناقصه، ارزیابی کیفی و ارجاع کار، پاسخ شفافی ارائه نموده، در بند (2) بخشنامه فوق بیان داشته "ارجاع کار به پیمانکاران صاحب صلاحیت، مشروط به داشتن ظرفیت آزاد (تعدادی و ریالی) در رشته مربوطه و معتبر بودن نام شرکت در سامانه اطلاعات عوامل نظام فنی و اجرایی کشور، در زمان ارزیابی کیفی و یا قبل از بازگشایی پاکات پیشنهاد در مناقصه، حسب مورد (درمواردی که مطابق ضوابط، ارزیابی کیفی انجام نمی شود.) و ترک تشریفات مناقصه (هیات سه نفره موضوع ماده (28) قانون برگزاری مناقصات)، مجاز می باشد" با توجه به موارد بیان شده، مناقصه گر باید در تمام مراحل مناقصه از ارزیابی کیفی تا مراحل بعدی مناقصه، دارای گواهینامه صلاحیت معتبر باشد. در این بخشنامه ابهام کوچکی وجود داشته و آن هم استفاده از واژه نام معتبر، که بعضاً منظور اعتبار گواهینامه برداشت نمی گردید اما با توجه به دلایل زیر، می توان استنباط نمود که منظور همان اعتبار گواهینامه است:

  1. کنترل ظرفیت ریالی و تعدادی از روی گواهینامه منقضی انجام نمی شود زیرا این احتمال وجود دراد که مناقصه گر در تمدید به رتبه پایین تر نزول کرده و شرط اصلی ورود به مناقصه شما (حسب شروط صلاحیت پیمانکار برای مناقصه شما) نقض شود و در رتبه پایین تر دارای ظرفیت آزاد مجاز کمتری باشد. (در هر مرحله)
  2. زمانی نام شما در یک سامانه معتبر می باشد، که صلاحیت شما معتبر باشد، به طور مثال زمانی که گواهینامه رانندگی شما منقضی شود، یعنی نام شما برای سازمان صدور گواهینامه معتبر نبوده، پس برای بر قراری مجدد اعتبار نام شما در سامانه، باید اقداماتی جهت تمدید گواهینامه انجام بدهید.

درهر صورت، این متن برداشت شخصی بوده و تشخیص خود شخص استفاده کننده ملاک می باشد.