همانطور که در مقالات قبلی درخصوص مناقصه توضیح داده شد مناقصه براساس قانون برگزاری مناقصات، فرآيندي‌ است رقابتي ‌براي‌ تأمين كيفيت مورد نظر (طبق‌ اسناد مناقصه‌)،كه‌ در آن‌ تعهدات‌ موضوع‌ معامله‌ به‌ مناقصه‌ گري‌ كه‌ كمترين‌ قيمت ‌متناسب‌ را پيشنهاد كرده‌ باشد، واگذار مي‌ شود، از این رو اهمیت نوع برگزاری مناقصه جایگاه پیدا می کند، بدین منظور قانونگذار فرآیند برگزاری مناقصه رو به دو نوع یک مرحله ای و دو مرحله تقسیم نموده که در ادامه به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.

مناقصه یک مرحله ای:

مناقصه‌ اي‌ است‌ كه‌ در آن‌ نيازي‌ به‌ ارزيابي‌ فني ‌بازرگاني‌ پيشنهادها نباشد، در اين‌ نوع مناقصه‌ پاكت هاي‌ پيشنهاد مناقصه‌ گران‌ در يك‌ جلسه‌ گشوده‌ و در همان‌ جلسه‌ برنده‌ مناقصه‌ تعيين‌ مي‌ شود، به معنای ساده تر مناقصه یک مرحله ای زمانی جایگاه پیدا می کند که مناقصه گزار از کیفیت، کمیت و... کالا یا خدمات مورد نیاز اطلاع داشته و جایگزین یا آلترناتیو مورد پذیرش نبوده، بدین منظور می توان این را استنباط نمود که در مناقصه یک مرحله ای تنها قیمت های پیشنهادی بررسی می گردد و گزاره هایی مانند کیفیت‌های مختلف و...قابل ارزیابی نبوده و برنده مناقصه ملزم به تامین کالا یا خدمات مورد نیاز مناقصه گزار با همان ویژگی ها و کیفیت مندرج در اسناد مناقصه می باشد.چنانچه شما پیمانکار یا تامین کننده می باشید باید به این نکته توجه کنید درصورتیکه کالا یا خدمات با کیفیت تر از کیفیت مندرج در اسناد مناصه ارائه بدهید احتمال برنده نشدن شما در مناقصه بسیار بالا بوده زیرا کیفیت بالاتر در اکثر اوقات دارای قیمت بالاتر بوده و قابل رقابت با کالا یا خدمات دارای قیمت پایین تر نیست.

مناقصه دو مرحله ای:

مناقصه‌ اي‌ است‌ كه‌ به‌ تشخيص‌ مناقصه‌ گزار، بررسي‌ فني‌ بازرگاني‌ پيشنهادها لازم‌ باشد. در اين‌ مناقصه‌، كميته‌ فني‌ بازرگاني‌ تشكيل‌ مي‌ شود و نتايج‌ ارزيابي‌ فني‌ بازرگاني‌ پيشنهادها را به‌ كميسيون‌ مناقصه‌ گزارش‌ مي‌ كند، بدین منظور امتیازات فنی بازرگانی بر اساس فرمول های مربوط (برای مناقصات دولتی می توان به فرمول ذکر شده در ماده (12) آيين نامه اجرايي نظام مستندسازي و اطلاع رساني مناقصات اشاره نمود) در قیمت پیشنهادی مناقصه گر تاثیر گذاشته و قیمت تراز شده بدست می اید و قیمت های تراز شده مناقصه گران در جدول مقایسه ای گذاشته شده و پس از ارزیابی مالی، مناسب ترین قیمت به عنوان برنده مناقصه تعیین می شود. باید به این موضوع اشاره نمود که هدف انتخاب مناقصه دو مرحله ای همسنگ کردن قیمت های کالا یا خدماتی هست که جایگزین یا کیفیت های متنوعی دارد به طور ساده تر زمانی که کیفیت یه کالا بالا باشد بالطبع قیمت پیشنهادی مناقصه گر بالا بوده و این بالا بودن قیمت، باعث عدم برنده شدن مناقصه گر می شود لذا قانونگذار با هدف همسنگ کردن قیمت ها برای کیفیت های مختلف و تایید برتری کیفیت بر قیمت، مناقصه دو مرحله ای را مصوب نموده تا کالای با کیفیت بالا قابلیت رقابت با کالای دارای کیفیت پایین را داشته باشد.